Все още нямате уеб сайт?
Всеки ден Вашият бизнес губи клиенти от това.

Дигитална реклама - Какво трябва да знаем за нея?

В тази статия ще Ви запознаем с всички видове дигитална реклама и за какво се използва всяка една от тях.

Всеки бизнес има нужда от правилен подход с подходящ вид дигитална реклама. Научете се да използвате предимствата на нашето време и постигайте резултати в сферата си на дейност.

  • Дата на публикуване: 29.09.2023 г.  
  • Последно обновена: 04.10.2023 г.  

Автор:

Петя Якова

Главен редактор:

Василена Николова

сподели-статия-OFF-page-оптимизация.png

Запази и сподели: 
https://linkbox.bg/digitalna-reklama/

Какво представлява
дигиталната реклама?

Областта на дигиталната реклама е сравнително млада в сравнение с традиционните канали като списания, билбордове и телевизия. Еволюцията ѝ не се отнася само до това как изглежда и къде се появява, но и до начините, по които е изградена, настроена и измерена след това.

Тя е известна още като онлайн маркетинг, интернет или уеб реклама и е форма на продажба, която използва интернет за популяризиране на продукти и услуги пред потребителите, които използват тези канали.

Включва маркетинг в търсачките, в социалните медии и по имейл, дисплейна и мобилна реклама.

Днес тя все повече се доставя чрез автоматизирани софтуерни системи, работещи в множество уеб сайтове, медийни услуги и платформи, известни като програмно рекламиране.

Подобно на други медии, тя често включва издател, който интегрира реклами в своето онлайн съдържание, и рекламодател, който предоставя материалите, които да се показват.

Други потенциални участници са дигиталните агенции (като нас).

Разликите между дигитална реклама
и традиционна реклама

Дигиталните реклами имат много кратко време за изпълнение. Те могат да бъдат активни почти веднага след създаването им, а понякога този процес може да отнеме само няколко минути.

От друга страна, действието на отпечатване и разпространение на реклами по традиционните канали – вестници, билбордове и други, може да отнеме значително повече време.

За разлика от печатните рекламни материали, при които дизайнът и посланието не могат да бъдат променяни след публикуване, дигиталната комуникация е гъвкава дори след публикуване.

В зависимост от канала на разпространение може да е възможно да коригирате съдържанието, времетраенето и насочеността.

Това позволява оптимизирането им след тестов период, което означава, че можете да правите корекции въз основа на ефективността на кампанията.

Дадена дигитална реклама е гъвкава и по отношение на разходите. Тя е достъпна и за малките и стартиращи бизнеси без значителни бюджети.

Друга ключова разлика е прецизността.

Традиционната реклама в списания, по телевизията или на билбордове достига до всеки, който я забележи.

За разлика от това, дигиталната позволява използването на различни методи за насочване, за да бъде по-прецизна и да достигне до правилната аудитория.

Някои формати позволяват дори ограничаването на показването на съдържанието до определени часове от деня.

Видове дигитална реклама

Има няколко вида рекламни формати в дигиталния маркетинг. Това са някои от най-често срещаните:

Реклама при търсене

Над половината от посещенията на уеб сайтовете започват в търсачки като Google, Bing и Yahoo. Голям процент от хората, които търсят там, са с намерение да направят покупка.

Те търсят конкретен тип продукт или услуга като решение на проблемите си и получават различни опции. В много случаи правилната реклама може да ги убеди да купят.

Този вид реклама използва системата за офериране PPC (Pay per Click). Рекламодателят наддава за ключови думи и фрази, с които е обвързан уеб сайта и предлаганите продукти в него.

Рекламите при търсене, наричани още маркетинг в търсачките (SEM), се показват в страниците с резултати (SERP). Това обикновено са текстови реклами, които се позиционират над резултатите от органичното търсене.

Дисплейна реклама

Тя използва текстови и визуални елементи, като изображения или анимация, които се показват на уеб сайтове, приложения и мобилни устройства. Те могат да се появяват между текстовото съдържание или до него.

Онлайн видео реклама

Използването на видео днес е един от най-популярните методи за реклама. Видеата се показват на места, подобни на дисплейните: в уеб сайтове, приложения и мобилни устройства. Най-често обаче видео рекламите се показват преди, по време или след излъчването на друго видео съдържание.

Аудио реклама

Те се възпроизвеждат преди, по време или след онлайн аудио съдържание и могат да се намерят най-често в YouTube, Spotify или други платформи за подкастове, но освен това могат да бъдат добавени и фоново аудио към някой уеб сайт.

Реклама в социалните мрежи

Платформите на социалните мрежи осигуряват много директен и измерим начин за насочване на съдържанието към таргет аудиторията. Повечето от тях се основават на обширни демографски данни, интереси и поведенчески данни, събрани от търсачките.

Ключов фактор в рекламите в социалните медии е уместността. Колкото по-конкретно и насочено е съдържанието, толкова по-добре ще се представя тя. Платформи като Facebook, Instagram, Twitter и LinkedIn позволяват на бизнесите да се насочат към конкретна аудитория, въз основа на информация, която платформата знае за своите потребители, като възраст, местоположение, интереси и дали те са взаимодействали с реклами в платформата в миналото.

Много реклами в социалните медии позволяват на аудиторията да се ангажира със съдържанието, като “хареса” или коментира платени публикации. Това могат да бъдат “Предложените публикации”, които социалните мрежи изкарват на началната страница.

Ремаркетинг

Ремаркетинг, известен още като ретаргетинг, е тактика за показване на реклами на хора, които вече са посетили даден уеб сайт или дори са предприели дадено действие в него.

Когато потребител посети страница, фрагмент от код (код за ремаркетинг) на уеб сайта го добавя към специален списък за целта. След това, при посещение на друга страница, която използва мрежата на Google, се появява рекламата, която ретаргетира потребителя.

Имейл

Имейл рекламата е вид маркетинг, извършван чрез електронна поща, при който получателят се съгласява да получава промоционални съобщения от дадена марка. При този формат търговците се стремят да получат разрешение от своите потребители, като им дават възможност да се запишат сами срещу определена облага – тя може да бъде код за отстъпка, безплатен продукт или др.

Маркетинг чрез съдържание

Този вид маркетинг (реклама) набляга върху създаването на висококачествено съдържание. То трябва да разказва история или предоставя полезна информация, включително атрактивни промоционални видео клипове и оптимизирани за търсачки публикации в блогове, които са предназначени да се класират на високи позиции на страниците с резултати от търсачките.

Как работи дигиталната реклама?

Дигиталните реклами работят чрез интернет-базирани рекламни инструменти за проучване, проследяване анализиране и подобряване на кампаниите. Ефективният дигитален маркетинг безпроблемно се интегрира в потребителското изживяване на целевите клиенти, като ги насочва по естествен и ненатрапчив начин. Използват се персонализирани похвати, за да бъде максимално уместно и прецизно таргетирането. Това от своя страна увеличава процентите на конверсия (превръщането на посетитетелите в клиенти).

Всяка стъпка, която посетителите предприемат в рекламата, може да се проследи и да се извлече информация, ако нещо не е наред.

Това позволява да се постигне възвръщаемост на инвестициите, която не е възможна чрез други канали на реклама.

дигитална-реклама-картинка-05.png

Дигиталната реклама може да изглежда различно в зависимост от своя канал. Това разнообразие позволява на рекламодателите да избират кои дигитални реклами са най-добри за тях и техните клиенти. Всеки тип има своите плюсове и минуси, както и различни стратегии.

Насочване на дигитална реклама

Рекламите при търсене са програмирани да се активират при вписване на конкретни думи и фрази в търсачките. Резултатът от прецизното насочване е, че потребителят може да вижда реклами, които са подходящи конкретно за него.

Достигането до подходящи аудитории повишава успеха на кампанията и предпазва от изразходване на бюджета, като показва съдържанието пред хора, които не биха се интересували от продукта или услугата.

Измервания и резултати

Дигиталните усилия могат да бъдат измерени в почти всеки аспект. За да се измери успехът на кампания, могат да се използват следните показатели за ангажираност:

дигитална-реклама-картинка-04.png

Кликвания: колко пъти някой е кликнал върху рекламата;
Импресии: колко пъти се показва пред аудитория;
Честота на кликване (CTR): Процентът на импресиите, които водят до кликване;
Обхват: на колко зрители се показва тя;
Процент на завършване на видео клипа: колко пъти зрителите, на които е показана видео рекламата, остават до края.

Следните показатели измерват резултатите от кампанията:

Процент на реализация: колко пъти клиентите са извършили желано действие (клик, покупка, абонамент), след като са видели рекламата;
Възвръщаемост на разходите за реклама (ROAS): колко приходи са генерирани от кампанията спрямо похарчения бюджет;
Възвръщаемост на инвестицията (ROI): Колко нетна печалба е спечелена от кампанията, спрямо изразходвания бюджет;
Разходи за реклама на продажбите (ACOS): Съотношението на разходите за реклама към приписаните на продажбите;
Продажби на нова марка: Колко покупки са направени от клиенти, които никога преди не са пазарували от там.

Цена на дигитална реклама

Тя варира в зависимост от формата. Най-често срещаният тип е цена на клик (СРС) или плащане на клик (РРС). Това е модел на ценообразуване, при който рекламодателят плаща всеки път, когато някой кликне върху нея. Друг тип е цена на хиляда импресии (СРМ). При него се заплаща определена сума за 1000 импресии.

Има и други модели, като плащане всеки път, когато рекламата води до желано действие – например някой се регистрира за имейл бюлетин или изтегля електронна книга. Тъй като дигиталната реклама може да бъде измерена по много различни начини, ценообразуването мога да бъде съобразено с предназначената ѝ функция. 

Какви са предимствата ѝ?

Ефективност

Едно от най-големите предимства е това колко е достъпна, в сравнение с други традиционни методи за реклама. Дори малък бюджет може да осигури достъп до широка аудитория и да доведе до продажби.

Таргетиране

Традиционните методи не предлагат начин да насочите усилията си към конкретен целеви пазар. Бюджетът се изразходва за показване на рекламата на възможно най-много хора, с надеждата малцина да видят посланието и да предприемат действие. Онлайн позиционирането дава много повече контрол.

Измеримост

Дигиталният маркетинг е лесен за измерване и количествено определяне. Инструментите за онлайн анализ могат да покажат кое работи добре за бизнеса и кое не, позволявайки последващо насочване на разходите в по-добра посока.

Глобален обхват

Много бизнеси искат да разширят обхвата си и да излязат от границите на страната. Онлайн рекламата осигурява достъп до милиони задгранични клиенти без нуждата от създаване на международни офиси и допълнителни разходи.

Обратна връзка и доверие

Интернет и платформите за социални медии помагат на хората да се свързват с приятели и семейство по целия свят. Освен това те могат да бъдат идеален инструмент, с който бизнесите да се свържат с аудиторията си.

Освен платена реклама, органичната ангажираност като отговаряне на въпроси и коментари от потребителите, постове за продукти, предоставяне на качествено обслужване на клиенти чрез дигитални канали са начини за постигане на доверие у клиентите.

Защо създаването на дигитална реклама
е важно за бизнеса?

Има много причини те да са толкова важна част от маркетинговата стратегия на всеки бизнес. Една от тях е, че потребителите прекарват все повече време онлайн. Дигиталният маркетинг позволява на всеки да се срещне с аудиторията си там, където е тя.

Хората взимат решения относно това, което купиват, по време на други ежедневни действия и моменти. С онлайн рекламата бизнесите могат да достигнат до клиентите си по-лесно, бързо и често на много по-ниска цена от традиционната.

Добри практики при създаване на дигитална реклама

Самото изграждане на правилна стратегия за дигитално рекламиране може да бъде сложно, но има няколко ключови компонента с които ще:

Достигнете правилната аудитория – възползвайте се от прецизността на дигиталното насочване, за да достигнете до подходящите потребители, които ще намерят рекламата ви за подходяща и ще се ангажират с нея;


Проследявате представянето – показателите за ефективност могат да се проследяват в реално време. Бъдете в крак с тях, за да видите кое работи и кое не. Така ще оползотворите бюджета си по най-добрия начин;


Тествате и оптимизирате – можете да персонализирате почти всеки аспект на дигиталната реклама, от текстовото съдържание до дизайна, сегментирането на аудиторията, бюджета и тн. Най-добрият начин да постигнете успех е да продължите да тествате променливите, за да постигнете максимална ефективност;


Бъдете автентични – онлайн потребителите са проницателни и днес повече от всякога е важно как комуникирате с тях. Обърнете внимание на всички аспекти от стратегията си – дизайн, текстова комуникация, таргет – бъдете автентични, за да достигнете до потребители, които ще се ангажират със съдържанието ви.

Можем ли да настройваме дигитална реклама сами, или да заложим на агенция?

Всеки собственик на бизнес разбира, че маркетингът и рекламата са от съществено значение за успеха и растежа на всяка компания.

Но въпреки това, не всеки знае от къде да започне и няма нужните знания и умения, за да създадат креативната част и да ги настроят правилно. Други пък нямат нужното време, за да спазват цялостна стратегия и да разработват кампании. Това е предизвикателство, с което не всеки може да се справи сам.

Често не е практично собствениците на бизнес да управляват рекламите си сами. Затова са създадени дигиталните агенции – те провеждат кампании, които привличат вниманието и са обмислени, добре оптимизирани и насочени към правилната аудитория, така че да постигнат максимални резултати.