Все още нямате уеб сайт?
Всеки ден Вашият бизнес губи клиенти от това.

Инфлуенсър-инфлуенсърство-значение-корица-1

ИНФЛУЕНСЪР - Какво е инфлуенсърство?

Днес почти всеки разчита на соц. мрежи за придобиване на нови знания и умения, информация или просто за развлечение. Но кои са хората, които осигуряват това съдържание в социалните мрежи?

Инфлуенсърите са тези, които споделят част от ежедневието си с публиката си в различните приложения. Те засягат теми като спорт, мода, грим и козметика, пътешествия, гейминг, кулинария или просто правят различни скечове за забавление.

Неизбежно с натрупването на аудитория тези хора се превръщат в авторитетни лица, които оказват влияние при вземането на решения на своите последователи. Нека разгледаме по-подробно какво е инфлуенсър – значениетото на думата, както и какво точно прави той.

Дата на публикуване: 04.10.2023 г.  
Последно обновена: 19.09.2024 г.  

Автор:

Петя Якова

Главен редактор:

Василена Николова

сподели-статия-OFF-page-оптимизация.png

Запази и сподели: 
https://linkbox.bg/influensar-influensarstvo/

Инфлуенсър – Значение

Инфлуенсър е човек с влияние в социалните мрежи, който има репутация, авторитет и опит в определена област. Чрез тези свои качества той ангажира последователите си в социалните мрежи и вдъхновява тези, които го следват, да предприемат действие, насочено към продукт или услуга.

ТОП 'Инфлуенсъри' в България за 2023

Разгледайте актуални класации за 2023г. на инфлуенсърите по социални мрежи:
1) TikTok  2) Youtube  3) Instagram  4) Facebook

ТОП 33 инфлуенсъри в TikTok

ТОП 33 инфлуенсъри в YouTube

ТОП 33 инфлуенсъри в Instagram

ТОП 33 инфлуенсъри във Facebook

История на инфлуенсърството по света

В най-стандартната си форма инфлуенсърството е било част от маркетинга дълги години, преди да осъзнаем какво точно представлява. Потребителите винаги са разчитали на опита на приятели, познати и семейство, за да направят правилната покупка.

При липсата на такъв влиятелните фигури и знаменитостите също са оказвали голямо влияние, макар и без да са наричани с популярния вече термин инфлуенсър.

Една от първите “инфлуенсър кампании” се провежда през 1760 година, когато Уеджууд, грънчар от Обединеното кралство, изработва сервиз за чай за кралицата на Англия. И понеже монархията е била изключително влиятелна за времето си, Уеджууд използва своето творение като пример и изписва на продуктите си заветното изречение „Одобрено от кралските власти“, издигайки марката си до луксозна и желана.

Много други знаменитости могат също да се считат за влиятелни личности на своето време, като модната икона Коко Шанел, а дори и Дженифър Анистън и прическата „Рейчъл“ от хитовото американско шоу „Приятели“. Това разбира се са инфлуенсърите, които познаваме днес, но за времето си те са били точно толкова влиятелни и са успявали да въздействат на публиката и последователите си.

Най-ранните инфлуенсъри такива, каквито познаваме и днес, са започнали своя път с онлайн блогове и канали в Youtube. По онова време целта на повечето хора далеч не е била набиране на популярност, сделки с брандове и платени партньорства – повечето от тях са започнали с идеята да създадат свое собствено онлайн пространство, в което да споделят за личните си интереси, да разказват историите си, да качват любимите си снимки и прочие. 

Първите Мама блогъри и стартът на една нестихваща тенденция

Макар и инфлуенсърите да не са стартирали своя път в социалните мрежи, те определено са започнали в дигиталния свят.

Едни от първите силни блогъри са майките. Мелинда Робъртс поставя началото на тази тенденция с нейния блог TheMommyBlog.com, в който тя започва да споделя за възходите и паденията на майчинството, да дава съвети към други майки, да препоръчва играчки и продукти за деца, с цел да помогне на тези, които я четат, със своите перипетии с родителството.

 Мелинда Робъртс

Успехът на Мелинда подканва много майки да започнат собствени блогове за родителството и да споделят своите прозрения и гледни точки със света.

Марките забелязват нарастващата тенденция и започват да предлагат сделки на новите инфлуенсъри, предлагайки им да рекламират продукти и услуги, създавайки печеливша стратегия и за двете страни.

Впоследствие успехът на Мама блогърите е забелязан и от други ентусиасти, които решават да използват новата тенденция на своя страна и разширяват блогърския свят, добавяйки нови теми и ниши. Известни стават блогове, свързани с мода, козметика, реновиране на дома и интериорен дизайн, техника, ревюта и други.

Социални мрежи и началото на инфлуенсърството

С началото на популяризирането на социалните мрежи полето за изява на инфлуенсърите се разраства и те още по-лесно достигат до по-голяма аудитория.

През 2010 г. Instagram стартира и даде на потребителите нещо уникално – платформа, базирана на изображения. Първите инфлуенсъри започнаха да използват Instagram за нещо повече от споделяне на снимки на своите деца или домашни любимци – те видяха възможност да се свържат с последователи и да споделят препоръки за продукти.

Следващата вълна в социалните мрежи дойде с TikTok. И въпреки че платформата е създадена още през 2016 година, голямата си популярност тя набира по време на пандемията.

TikTok също създава фурор сред потребителите. Неговата идея за видео съдържание в кратка форма се оказва изключително успешна и успява да привлече хора от цял свят, които бързо намират своята ниша и успяват да се сдобият с огромен брой последователи.

След като популярните платформи пускат платени реклами, марките успяват да се свържат с влиятелните лица и да започнат да продават продукти бързо и лесно, използвайки влиянието на инфлуенсърите.

Инфлуенсърството в България. Има ли такова?

У нас от години се води спор и много хора се опитват да отговорят на въпроса “Има ли истинско инфлуенсърство в България?”. За много хора идеята е само мит, а парите, които се плащат за подобни кампании, са невъзвръщаеми. Други вярват в инфлуенсър маркетинга и залагат на него.

И докато някои брандове вече отчитат високи резултати и отдават успеха си на инфлуенсър кампании, други все още са скептични да се поддадат на новата тенденция и да използват влиятелните лица на своя страна.

Въпреки скептицизма, който заобикаля тази дума и всички онези, които се занимават с това, у нас тази нова професия има почва и днес ясно се открояват лица, които можем да наречем успешни инфлуенсъри.

В България за инфлуенсър кампании се използват най-често именно най-известните лица в социалните мрежи, но много пъти се залага и на звезди от малкия екран, на музикални звезди, както и на други лица от шоубизнеса. 

В България днес има 1600 микроинфлуенсъри, 2200 наноинфлуенсъри, 220 макроинфлуенсъри. Според изследване на MSL Sofia (част от Publicis Groupe България), което дава ясна картина на инфлуенсър средата в България, тук предпочитаните инфлуенсъри са МИКРО – (10 000 – 100 000 последователи) и МАКРО – (над 100 000 до 1 милион последователи).

Колко взимат инфлуенсърите?
Цени на инфлуенсинг реклами.

След като вече са решили да работят по този начин, много марки си задават въпроси, свързани с инфлуенсъри и цените им – “Колко взимат инфлуенсърите?” и “Как се определят цените на услугите им?”.

Някои от познатите лица таксуват на публикация, докато други имат изградени пакети, от които брандовете могат да избират. Такива могат да включват например определена бройка публикации, сторита и рийлсове.

Цената разбира се зависи от това дали компанията иска да работи с микро, нано или макроинфлуенсър. Въпреки това този критерий не е единственият при ценообразуването.

Цената на различните инфлуенсъри в България зависи и от процента на ангажираност на акаунта, качеството на досегашните рекламни постове, доказани продажби, имиджа на инфлуенсъра и други фактори.

Има няколко начина, по които известните инфлуенсъри в България определят цените си:

Една изключително успешна инфлуенсърка, Радостина Христова, позната още като Радостна Мама, започва именно в популярната ниша на Мама блогърите.  Тя създава един от първите успешни сайтове за родителство у нас.

Днес освен Мама блогър, Радостна е и експерт по инфлуенсър маркетинг. Освен това тя е и един от малкото инфлуенсъри, които открито споделят цените, на които работят.

Радостина Христова

Към днешна дата Радостна има 11 000+ последователи в Instagram, което е и основният ѝ канал. Тя таксува по следния начин:

Повече за инфлуенсър маркетинга?
Прочети следващата статия.

Ако инфлуенсърството и инфлуенсър маркетинга са ви интересни, очаквайте нашата следващата статия по темата. В нея ще разгледаме най-модерният вид маркетинг в момента и ще отговорим на въпросите “Има ли той почва у нас?” и “Как се прави инфлуенсър маркетинг?”.