Все още нямате уеб сайт?
Всеки ден Вашият бизнес губи клиенти от това.

Телевизионна реклама в България.
Актуални цени за 2023 г.

В тази статия ще Ви запознаем с всички аспекти и най-добри канали за телевизионна реклама и кои са водещите телевизии/ медии за достигане до най-голяма аудитория.

Всеки бизнес има нужда от правилен подход с подходящ вид дигитална реклама. Научете се да използвате предимствата на нашето време и постигайте резултати в сферата си на дейност.

  • Дата на публикуване: 12.05.2022 г.  
  • Последно обновена: 08.05.2023 г.  

Автор:

Петя Якова

Главен редактор:

Василена Николова

сподели-статия-OFF-page-оптимизация.png

Запази и сподели: 
https://linkbox.bg/televizionna-reklama/

История на българската
телевизионна реклама

Първата телевизионна реклама в света се излъчва през 1941 г. От тогава до днес индустрията се променя коренно, но въпреки това остава един от най-ефективните начини за позициониране на пазара и до днес е най-скъпият вид реклама както по света, така и у нас.

Телевизията в България е въведена през 1959 г. Въпреки това, първата телевизионна реклама у нас се появява чак през 1965 г., когато БНТ създава бюро за реклама. Въпреки че българският медиен пазар е малък, днес той е един от най-живите и силно конкурентни в Централна и Източна Европа. Към момента у нас телевизионната реклама все още е водещ инструмент в медийния микс, а относителният й дял е около 60%.

Цени
за телевизионна реклама

Създаването на първата реклама в света – десетсекунднен клип, е струвало по-малко от $10 и е била видяна от 4000 души по WNBT, местен канал в Ню Йорк.

Телевизионната реклама и до днес е най-скъпата форма на комуникация. Цените ѝ се определят от различни фактори и всеки канал таксува различно, според това каква аудитория го гледа, какви са рейтингите му в различните часови диапазони и други.

Поради динамичния характер на медията, тарифите за рекламните клипове на повечето канали се променят на всеки няколко месеца, а на някои дори и ежемесечно.

Реклама в БТВ и БТВ Медия Груп

Рекламата в национален ефир е един от най-лесните начини да достигнете до широка аудитория за кратък период от време. Част от портфолиото на bTV Media Group са различни канали, добре познати на повечето домакинства, които гледат телевизия ежедневно.

Цената за реклама варира според времето, в което тя ще бъде на екран, и се различава драстично според това какво предаване се излъчва в този часови диапазон.

Сумите за реклама в основния канал, bTV, варират от 541 лв. за 30-секунден рекламен клип, излъчван в нощната програма на телевизията, до 21 612 лв. в праймтайма. 

Прочетете повече: ТУК

Реклама в Нова ТВ и Нова Броудкастинг Груп

Нова броудкастинг груп предлага още по-голямо разнообразие от канали, сред които да избирате, но отново, това трябва да зависи изцяло от таргет аудиторията Ви.

Цените за основния канал, Нова ТВ, се различават драстично от тези на БТВ.

Например, излъчване на 30-секунден клип в праймтайма е 10 830 лв., почти наполовина по-малко.

Вижте повече информация ТУК

БНТ 1/ 2/ 3 - Реклама в национален ефир

БНТ има по-нисък рейтинг, спрямо другите две национални телевизии. Това прави и тарифите й за реклама по-ниски. Те отново варират спрямо продължителността и най-вече времето за излъчване.

30-секунден рекламен клип в нощната програма струва от 88 до 98 лв., според деня от седмицата, докато реклама в праймтайма достига до 2 714 лв.

Намерете повече информация ТУК

Реклама в The Voice

Музикалният канал дава достъп до по-различна аудитория от тази на националните телевизии.

The Voice са отворени не само за обичайната спотова реклама, но и за нестандартни форми на присъствие – атрактивни игри, продуктово позициониране, спонсорство, както и за извънефирни кампании, съобразени с целите на клиента.

Телевизията отново ценообразува според времето на излъчването, като тя разделя своя ефир само на две части – от 00:00 до 17:29 часа и от 17:30 до 23:59 часа.

Прочетете повече: ТУК

Изработка на телевизионна реклама.
Какво Ви е нужно?

Целта на рекламата е да се позиционирате в съзнанието на потребителите. Използвайки както словесни, така и визуални знаци, името, логото на вашата марка и самият продукт.

Осигурете си екип по проекта

Доверете се на професионалисти в сферата. Телевизионната реклама е една от най-комплексните и сложни индустрии. Ако сте решили да заложите на нея, изберете екип с дългогодишен опит, който ще ви запознае с всички последващи точки и ще ви даде пълната информация, от която се нуждаете.

Дефинирайте своята аудитория

Както при всяка реклама, едно от най-важните неща е да знаете на кого говорите. Комуникацията във вашия клип трябва да бъде насочена към вашата таргет аудитория, а не към масовата публика.

Дефинирайте своята маркетингова цел

Ефективната реклама се нуждае от измерима цел. Тя например може да представлява 200 успешни продажби след излъчване или увеличаване на броя на последователите в социалните мрежи. Определянето на цел може да ви помогне по-добре да планирате бюджета си, да изберете канал, по който да се излъчва, както и времето, в което ще се показва на екран.

Осигурете си сценарий за телевизионна реклама

След като вече сте определили таргет аудиторията си и своята маркетингова цел, създайте сценарий за рекламния клип. Добре планираните реклами следват сценарий, за да гарантират, че всички ключови подробности са споменати, за да привлекат клиентите и да ги убедят да научат повече за продукта или услугата.

Създайте видео, подходящо за Вашата аудитория

Не търсете начин да се харесате на всички, фокусирайте се върху таргет потребителите си и създайте рекламния си клип специално за тях, така че да привлечете вниманието им и да се позиционирате в съзнанието им.

Подобно на други форми на реклама, телевизионните спотове също трябва да подканят потребителя да предприеме действие след гледане – това се нарича призив за действие. Той може да представлява изречение, което казва от къде да бъде закупен продукта или да подкани зрителите да посетят социалните канали на компанията. Задължително го включете във вашия рекламен клип.

Бъдете кратки, eфирното време е скъпо

30-секунден клип струва няколко хиляди лева, в зависимост от часовия диапазон, в който е излъчван. Това означава, че трябва да бъдете кратки, точни и ясни в комуникацията си. Прегледайте различни варианти на сценария си, обмислете идеята си по най-добрия начин, така че веднъж щом е на екрана, потребителите да я разбират и възприемат добре.

Активно комуникирайте със служителите на избраната медия.

Вие имате право да бъдете част от всяка стъпка на изготвянето на вашата реклама. Споделете всичките си идеи и ясно изразете виждането и очакванията си за клипа. Въпреки това, е важно да имате доверие на екипа, с който работите, и да вярвате на тяхната професионална преценка и съветите, които ви дават.

Телевизионна реклама в България
Заслужава ли си?

Днес телевизията е едно от най-силните средства за масова информация. Това я прави и толкова голяма част от света на рекламата.

Тя произлиза от идеята, че аудио-визуалната среда привлича вниманието на потребителите много повече, отколкото само аудио средата, като радиото, или изцяло визуалната среда, като печатните медии.

радио-реклама-картинка-02-1.jpg

Когато обмисляте кой канал да изберете за вашите реклами, имайте предвид най-вече на кого рекламирате. Коя е вашата таргет аудитория и как прекарва времето си най-често?

Друг важен фактор е типа на кампанията ви. Телевизионната реклама е добър избор за кампании за популяризиране на бранд, нов продукт на пазара или запознаване на аудиторията с дадена кауза. Това са кампании, които се нуждаят от по-голяма и не толкова добре таргетирана аудитория.

Когато обмисляте къде да вложите средствата си за реклама – в телевизия или в дигитална кампания, отговорът е и в двете. Проучване сочи, че когато увеличите броя на платформите, на които рекламирате, увеличавате възвръщаемостта на инвестициите си с 35%.

Телевизионна-Реклама-картинка-03.jpg

Освен това има нарастващо разделение на вниманието между телевизията и цифровите устройства. Дори и да смятате, че целевата ви аудитория гледа телевизия, това може да се случва в дигитална среда. Например, две трети от хората между 18-54 години използват мобилно устройство по време на рекламните паузи. Хората гледат, но вниманието им е разделено. 

И така, правилната стратегия е намирането на комбинация от дигитални и традиционни медии.

Възможността за растеж е голяма и обхваща много демографски групи. Идеята не е хората да правят избор между телевизията и дигиталната среда, а да се рекламира целенасочено, така че да се обхванат и двете и рекламите да бъдат взаимно допълващи се.