LinkBox.BG © 2023 – Дигитална агенция, грижеща се за Вашето онлайн присъствие чрез пълен спектър от дигитални услуги.
Разговори с клиенти:
Пон. – Пет. 9:00 – 17:00ч.
Пишете ни по всяко време ✉
В тази статия ще разгледаме основните видове сайтове. Ще преминем през 4 интересни типа класификация.
Желаем Ви приятно четене!
Дата на публикуване: 24.01.2024 г.
Последно обновена: 19.09.2024 г.
Автор:
Иван Колев
Главен редактор:
Василена Колева
Запази и сподели:
https://linkbox.bg/vidove-web-saitove/
Сайтовете в интернет се делят на два основни типа – статични и динамични:
Променят се и се актуализират трудно, защото се направени изцяло с код. Правят се без CMS- система, от която да си променяте и развивате съдържанието, без познания по програмиране. Статичните уеб сайтове са идеални за малки сайтове от 1 до 5 страници, в които информацията няма да се променя във времето.
Подходящи за: Сайтове, които не се променят.
Цена на такъв сайт: Започват от 500.00 лв. за сайт от 1 страница.
Поддръжка и актуализации: Почти невъзможни.
Информацията в тях се променя лесно. Използват се CMS системи като WordPress, Shopify или др.
Динамиката в тях е по- лесна, защото CMS-ите позволяват на широка гама от специалисти да работят по сайта. Не е нужно той да се променя и поддържа само от програмисти.
Подходящи за: Сайтове, на които съдържанието се актуализира редовно.
Цена на този тип: започват от 300.00 лв. за сайт от 1 страница.
Поддръжка и актуализации: Лесни и достъпни.
Имаме подробна статия на тази тема. Препоръчваме Ви да я прочетете. Тя ще Ви помогне да решите кой тип сайт от тези два е подходящ за Вашия проект.
Видовете сайтове са много и могат да бъдат класифицирани по много начини. Нека започнем с класификация според дейността. Ето кои са най- масовите сайтове, според дейността:
Сайтове, представящи историята, портфолиото, продуктите или услугите на дадена фирма.
Сайтове, които продават, препродават или извършват друг тип търговска дейност на продукти или услуги с регистрирация към НАП.
Сайтове като OLX, eMag и др. , наподобяващи физическите пазари. В тях се продават стоки/услуги на множество фирми и/или физически лица.
Журналистически сайтове. Най- често позиционирани в дадена сфера на дейност като спорт, новини или др.
Сайтове на физически лица с комерсиална или некомерсиална цел. Травел блогове, фенсайтове и др.
Сайтове, в които дадена група от хора комуникират и съставят общности.
Големи общностни сайтове с възможности за публикуване на разнороден тип информация.
Сайтове с цел реклама. Множество от другите видове сайтове са и рекламни.
Сайтове за търсене на информация в интернет. Такива са Google, Bing, Yahoo и др.
Уеб сайтове които служат за информация. Такъв е уикипедия, на пример.
Сайтове на публични институции като министерства, училища, университети, НПО-та и др.
Сайтове, които служат за информационен център. Най- често препращат към други сайтове.
Сайтове, които монетизират, чрез реклама на партньорски продукти и услуги.
Това са сайтовете за онлайн курсове, обучения и др. форми на образование.
… списъкът е дълъг. Нека спрем до тук. Колкото типове дейност има в публичния, частния и нестопанския сектор, толкова и типове сайтове има според дейността. Сега нека разгледаме едно по- интересно разделение – според предназначението.
Нека разгледаме една по- интересна класификация на сайтове в мрежата, а именно според предназначението. Тук ще намерите сайтове, които може да са Ви доста полезни. Направихме тази класификация по популярност:
Сайтове за музика – Онлайн радиа, видео музикални клипове или просто аудио. Това са едни от най- използваните сайтове в мрежата.
Сайтове за запознанства- сайтове, в които хора се запознават с романтични или друг тип цели.
Сайтове за коли – сайтове, в които се предлагат автомобили. Такива са Auto.BG, Mobile.BG, Mobile.DE и др.
Сайтове за филми – Филмите са обект на авторско право и повечето сайтове за филми са платени. Такива са Netflix, HBO и др.
Сайтове за видео съдържание- такива са ютуб, Vbox7 и др.
Сайтове за дрехи- едно от най- търсените неща от женското съсловие в интернет 😉
Сайтове за обувки – също предимно жени търсят този тип сайтове.
Сайтове за залози – е … тук може би са повече мъжете.
Сайтове за работа – Такива са Jobs.BG, JobTiger, LinkedIn Jobs, Indeed и др.
Сайтове за резервации – такива са AirBNB, Booking.com и др. , които ще Ви помогнат да резервирате хотел или частен имот за Вашето пътуване.
Сайтове за имоти – сайтове, в които може за покупка/ продажба на земи и имоти.
Сайтове за обяви – Такива се OLX, Alo, Bazar и др.
Сайтове за възрастни – въпреки, че са последни в тази класификация, определено не са последни по посещаемост.
… тук списъкът също може да продължи. След като разгледахме най- популярните сайтове според предназначението, нека видим още един тип класификация – според технологията.
Сайтове може да се правят на множество CMS-и , билдъри, генератори, програмни езици и др. Нека видим и този тип класификация.
Тук ще разгледаме най- популярните CMS-и (Content Management System или система за мениджмънт на съдържание).
Около 810 милиона сайтове (или около 43% от всички сайтове) са изработени посредством WordPress. Платформата е с отворен код и е безплатна. На WordPress може да се изработи почти всякакъв тип сайт.
CMS и същевременно SaaS платформа за онлайн магазини доста популярен в Щатите.
Други 3 CMS-a популярни за онлайн магазини.
SaaS платформа за направа на сайтове. Доста непрофесионалисти я използват заради лесната работа и възможност за направа на сайт без познания по код. Ние обаче не Ви я препоръчваме за бизнес.
Набират скорост като един от основните конкуренти на WordPress.
Старият най- голям конкурент на WordPress. В последното десетилетие загубиха популярност.
Безплатни сайтове, най- често служещи за представянето на локални бизнеси в GMB профилите, но и не само.
… разгледахме най- популярните CMS-и. Сайтовете, направени с CMS се правят, поддържат, администрират и маркетират сравнително лесно. За това и много хора и фирми прибягват до тях. Но що се отнася до дизайн и технически показатели, то къстъм решенията са на най- високо ниво. Нека разгледаме и някои технологии за къстъм сайтове.
Много преди да се появят CMS-ите, сайтове се правеха от уеб разработчици на конкретни програмни езици и технологии. Нека разгледаме и популярните технологии за уеб програмиране.
В custom решенията, няма как да се пропуснат тези два програмни езика. Най- общо казано, чрез HTML разработчика показва на браузърите “съдържанието” в даден сайт, а чрез CSS – стилизацията (как изглежда).
Сайтове, в които дадена група от хора комуникират и съставят общности.
Джава скрипт (JavaScript/ JS) и неговите “рамки” (Frameworks) като React, Vue JS,Angular и др. С JS може да се направи практически всякакъв тип сайт. Доста често този програмен език допълва възможностите на HTML и CSS и дава много повече възможности на разработчика.
HTML и CSS са “фронтенд” езици, които трябва да “стъпят” на някаква “бекенд” технология. Доста често това е програмният език. Ларавел пък е най- популярния фреймуърк за PHP както React може би е за JS.
Сайтове може да се направят на много езици и технологии. Други популярни такива са Python, Java, C#, Ruby, Kotlin, Swift и др.
… в първите две подразделения разгледахме възможностите за уеб разработки чрез къстъм решения и CMS. Нека видим и технологиите за уеб дизайн:
Преди уеб разработчиците да се заемат да “съживят” сайта, то той трябва да бъде изработен като визия и дизайн. Ето технологии, на които може да стане това.
Много от CMS-ите имат “шаблони”. Това е може би най- лесният начин да се сдобиете с брандиран сайт. Отваряте маркетплейс като themeforest, избирате си тема за WordPress, която е близка до Вашите желания и … воала. Сдобивате се с визия за своя сайт. Шаблони има и за Magento, Shopify и почти всеки CMS.
Шаблонните сайтове са по- евтини и по- лесни за направа, но замислете се … всеки може да купи същия шаблон и на практика неговия сайт ще изглежда почти като Вашия. По- професионалните дизайн решения са да наемете уеб дизайнер. Именно Figma е може би най- добрата технология за уеб дизайнери.
Adobe е компания- лидер в криейтив сферата. На техните технологии като XD, PhotoShop, Illustrator и др. може да се разработят цялостни визии за уеб сайтове, мобилни приложения и др.
След като се запознахте с основните технологии за направа на сайтове, нека преминем към следващата класификация – според устройството на което се гледат сайтовете.
Все повече хора използват телефона си да се “ровят” в интернет. Нека видим също на какви други устройства може да се “браузва” в WWW.
Тенденция в уеб дизайна от години на сам вече е дизайнът за даден сайт първо да се разработва за мобилни устройства, защото все повече хора използват именно тях за уеб сърфиране.
Такива сайтове обикновено са съобразени с пропорциите на стандартни монитори – 16:9 и в миналото 4:3. Вече има и ултра широки монитори, работещи на 32:9 и 21:9.
Забелязват се далновидни уеб агенции (като нашата) които са способни да направят версия на Вашия сайт именно за всяка от тези пропорции монитори.
Интересно, но таблетите не се наложиха активно на пазара. Все пак около 5% от уеб трафика е на таблети или “сгъваеми телефони”, които се превръщат в таблети. Добре е Вашият сайт да има и такава версия.
Големи брандове като “Netflix” и др. имат разработени версии за смарт телевизори. Ако става въпрос за филми, видеа или друг тип мултимедийно съдържание, не е никак лоша идея сайтът да има и ТВ версия.
Пренебрежимо малко хора посещават интернет от смарт часовници, електронни четци и други устройства. Все пак не е лоша идея да помислите дали пък Вашата ниша не изисква уеб сайт, оптимизиран за някое друго не толкова популярно устройство.
Това беше и последния тип класификация на сайтове, която си заслужава да бъде разгледана. Благодарим на всички, които стигнаха до тук. Ако все още имате неизяснени въпроси на тема “видове сайтове”, по- долу ще намерите рубрика “често задавани въпроси” , която надяваме се ще Ви е полезна.
Получаваме много сходни въпроси от хората, които се свързват с Вас. За Ваше и наше олеснение Ви подготвихме тази рубрика, която ще отговори на изключително полезни въпроси. Надяваме се да я прочетете.
Ако сте малък бизнес или искате личен сайт, най- добре се насочете към сайт, направен на CMS като WordPress например. Ако пък сте по- специфичен или пък по- голям бизнес, то помислете за уеб програмиран сайт.
Това е сайт, който работи на всякакъв тип устройство.
React технологията произвежда сайтове, които зареждат най- бързо.
За малки магазини бихме препоръчали WordPress + WooCommerce. За по- големи- Magento, OpenCart или къстъм решение.
Отново отговорът е WordPress.ORG . Има и WordPress.COM , но не Ви го препоръчваме.
Препоръчваме безплатните сайтове към Google My Business профилите като най- евтино решение. Малко по- професионално би било на WordPress.
Сайтове, направени с шаблон ще излязат по- евтино. Сайтове с къстъм дизайн ще представят по- добре фирмата и дейността Ви.
Купете си бюджетен хостинг като този в Jump.BG и си инсталирайте в него WordPress. Има безплатни решения като weebly, wix и други, но те са с ограничени възможности и имат за цел да Ви продадат в последствие SaaS продукти.
LinkBox.BG © 2023 – Дигитална агенция, грижеща се за Вашето онлайн присъствие чрез пълен спектър от дигитални услуги.
Пон. – Пет. 9:00 – 17:00ч.
Пишете ни по всяко време ✉