Все още нямате уеб сайт?
Всеки ден Вашият бизнес губи клиенти от това.

Силата на Google Analytics 4 - как бизнесите го използват - корица - Linkbox.BG

Силата на Google Analytics. Как бизнесите го използват?

За автора: Иван Колев е специалист по дигитален маркетинг с 10+ годишен опит. В работата си е изграждал дългогодишни работни отношения със стотици клиенти от страната и чужбина.

С фокус върху стратегиите и бизнес консултациите, Иван вижда “голямата картина” на бизнес и маркетинговите процеси в множество ниши.

Собственик на дигитална маркетинг агенция Linkbox.BG, любител шахматист, боксьор и приключенец.

Дата на публикуване: 29.10.2024 г.  
Последно обновена: 29.10.2024 г.  

Автор:
Иван Колев

Главен редактор:
Василена Колева

сподели-статия-OFF-page-оптимизация.png

Запази и сподели: 
https://linkbox.bg/silata-na-google-analytics-kak-biznesite-go-izpolzvat/

Въведение

Ролята на аналитичните процеси в бизнеса и дигиталния маркетинг.

Най- добре взетите решения в бизнеса и маркетинга са информираните решения. Колкото повече данни анализираме, толкова по- добре ще вникнем в жизнения цикъл на един бизнес и ще имплементираме по- правилни рекламни и маркетингови подходи  и действия.

За да може собствениците на бизнес и маркетолозите да постигат % ръст на своите компании, то трябва да проследят как и от къде може да стане това.

За това има показатели (метрики, orig. : metrics), които трябва да се следят:

Следейки тези показатели, бизнесите могат да вземат по- информирани решения и да постигат целите на своя бизнес (orig. : marketing goals).

Цели, които можем да преследваме, ако имаме метрики:

Обобщено: Събирането на метрики е ключов процес за всеки онлайн бизнес.

Метриките се използват за:

Част №1

Повече за Google Analytics. Инструментът за метрики на Google.

След като вече знаем защо са важни метриките за онлайн бизнесите, то нека се запознаем с основния инструмент, който ги събира за много уеб сайтове и мобилни приложения, а именно… Google Analytics. Или по- точно Google Analytics 4, но за разликите .. по- късно в тази статия.

Какво е Google Analytics?

Google Analytics e безплатен инструмент, който Ви позволява да следите и анализирате посетителите на даден уеб сайт (или моб. прил.).

Данни, които събира:

GA4 e на кратко .. аналитичен инструмент, без който всеки уеб сайт/ мобилно приложение не би имал метрики за своето развитие.

Част №2

Предимства на Google Analytics пред други инструменти.

1. Цената (Google Analytics е безплатен)

Разбира се, има алтернативи на GA като ‘Matomo’, ‘Piwik PRO’ , Adobe Analytics, HotJar и др. , но GA си остава най- бюджетния и достъпен вариант (все пак е безплатен).

За сравнение: цената на Adobe Analytics е $ 2,000 – 2,5000 на месец. Цената на HotJar е 40.00 евро на месец на Growth пакета ( а обикновено има нужда от Pro/Enterprise, където сумата може да ‘набъбне’ на 4-5 цифрена).

2. Интеграцията с други инструменти

Google Analytics се интегрира изключително лесно с CMS сайтове. За WordPress просто инсталирате “Google Site kit

С къстъм сайтове също е доста лесно. Чрез Google Tag manager. Инструмент, който може да се каже, че е най- добрия ‘приятел’ на Google Analytics. Чрез двата инструмента може да се настроят ‘custom events’ или метрики, които биха били полезни за конкретен бизнес.

Интеграциите с 3rd party инструменти, които не са собственост на Google също е доста добра. Маркетингови инструменти като ‘Semrush’, ‘Ahrefs’, ‘Ubersuggest’ … дори и техния конкурент ‘HotJar’ работят доста ефективно заедно с GA.

3. Голяма общност - предпочитан

Има стотици, може би хиляди къмюнитита във фейсбук, телеграм и къде ли не. Съпорт, осигурен от Google. Това означава, че може да си намерите лесно отговори на казусите, които Ви възникват в работата с GA4.

… предимствата са много. Можем да посочим като такива още богата му гама от функционалности, лесната употреба и много други.

Част №3

Основни функции, полезни за бизнеса

А сега нека се върнем към GA инструмента и да се запознаем с интерфейса му.
Приемаме, че е свързан с Вашия уеб сайт успешно и … го отваряме, за да го разгледаме.

За примера ще използваме профила в аналитикс на наш клиент: VedraDental.com клиника за дентални услуги в София.

Метриките, които ще видим в интерфейса на GA4 са …

1. Отчети на аудиторията.

2. Измервания на трафика.

3. Потребителско поведение:

4. Заслужават ли си действията ни? ROI и възвръщаемост:

… след като разгледахме инструмента ‘GA 4’ и се запознахме с основните метрики, които измерва, то нека се впуснем и в примери от практиката.

Част №4

Kак да използваме GA4 за различни маркетингови канали?

1. Органичен трафик (SEO)

За да осмислим по- добре силата на GA4 в SEO, то нека разгледаме следния пример с избрания за тази статия наш клиент – vedradental.com.

Тук идва ред да Ви покажем и още един инструмент – Google Search Console. Без него примера не би имал смисъл, защото принципно GSC следи само органичния трафик, а GA4 следи трафика от всички канали.

Пример: Как повишихме органичния трафик на vedradental.com със SEO и какви метрики следихме през процеса?

В графиката ясно се вижда повишението на трафика на нашия клиент. Трафика го осигурихме от Google – органичен трафик и това към днешна дата е най- силния дигитален канал за клиниката, защото нямат бюджет за Ads. Moжем да видим от снимката по- долу.

Нека разгледаме следната графика:

Снимка- приложение №3:

Сега нека намесим в краткото кейс стъди и Google Search Console.


Графиката от GSC е за леко по- различен период от GA4 графиката, но се вижда, че показват данни с корелация по между си.

 Снимка- приложение №4:

Google Search Console обаче ни показва и други полезни метрики.

А именно метрики по ключови думи. Чрез GA4 и Google Search Console следяхме прецизно трафика и подобрението в класирането на дадени ключови думи, за да ориентираме своите маркетингови постъпления.

Ако забележим, че дадена ключова дума тръгва да се класира по- горе в SERP-a, то това беше индикатор за нас, че трябва да я ‘подбутнем’ с линк билдинг.

Ако ли пък видим, че дадена ключова фраза не се индексира добре и няма трафик … то това беше знак за нас, че трябва да поработим по промяната или подобрението на дадена уеб страница в сайта.

Снимка- приложение №5:

Това беше нашия SEO пример и ролята на аналитичните инструменти в оптимизациите. А сега … нека видим пример от PPC кампания.

2. Платен трафик (PPC)

Пример: Как се ползва Google Analytics заедно с Google Ads?

Нека видим сега ролята на GA в измерването на Google Ads -> PPC кампании. 

На снимка №6 може да се види как се ‘свръзва’ Google Ads с Google Analytics.

Снимка- приложение №6:

Пример за измерени конверсии - в снимка №7.

В този пример виждаме как са измерени конверсиите за дадения уеб сайт.
В общи линии … в Google Analytics може да се сетнат индивидуални полета (orig.: tables), custom events и да проследяваме всичко, от което бизнеса ни се нуждае.

Снимка- приложение №7:

3. Социални медии

Пример с метрики в GA за трафик от социалните мрежи

В примера има сетнати 4 метрики. Users, Sessions, Eng. rates и Conv. rates.

Нека го разгледаме в снимка №8…

Снимка- приложение №8:

4. Имейл маркетинг

Пример за настроени метрики за следене на трафик от имейли в GA4 (макар и имейлите да не са основния източник на посетители за този бизнес).

Custom events като “разглеждане на страници” и кликове ни помагат да track-ваме посетителите от имейли. UTM tags и по- сложни функции на Tag Manager + Analytics могат да се използват, за да придобиете ясна представа какво се случва с посетителите от имейл кампаниите.

Снимка- приложение №9:

5. Други канали

… да правилно разбрахте. Може да се мерят дори и посетители от “уста на уста”. Така любимия източник на клиенти на българските сайтове. 

Ето я и маркетинговата формула за измерване на посещенията "от уста на уста":

За стойностите в тази формула можем, разбира се, да използваме отново GA4.

… или на български- Коеф. за посетители от “уста на уста” се изчислява като разделим новите органични посетители на сбора от връщащи се посетители и неорганичните нови посетители. Все метрики, които можем да си набавим с GA4.

Снимка- приложение №10:

Това бяха нашите примери и приложението на GA4 за използването на инструмента в различните маркетингови канали.

Част №5

Често срещани грешки при използването на Google Analytics.

Ето и най- честите грешки, които сме забелязали че бизнеси в интернет допускат в следствие на неправилното използване на GA4.

1. Неправилна настройка

Това е най- често срещаната грешка. Добрия GA анализатор може да настройва custom events и индивидуални табла с метрики за даден бизнес. Ако разчитате на ‘фабричните’ метрики на GA4, които са по подразбиране, то Вашия бизнес (или на Вашия клиент) ще загуби пари от това.

2. Фокусиране върху грешни метрики

Понякога маркетолозите си мислят, че дадени метрики трябва да се измерват, а други не и допускат грешки именно в подбора на метрики. Трябва много добре да се прецени даден бизнес от какви метрики има нужда да се мерят.

3. Неактуализиране на настройките

Много бизнеси сетват GA4 и спират до там. С промените в бизнеса (и желателно … развитието му), то се пораждат нови нужди. Може днес да нямате нужда да мерите дадена метрика, но след 6 месеца да е ключово да я включите в своите GA4 отчети.

4. Недостатъчна интеграция с други инструменти

Google Analytics не може всичко. Интеграции с инструменти като Google Tag manager, Google Search Console, Google Ads и външни като HotJar са препоръчителни, дори някои от тях задължителни. За пример- не може да постигнете SEO резултати без интеграция с GSC и по- задълбочен анализ на ключовите думи от това, което подава GA4.

5. Неразбиране на метриките

Много от бизнесите макар и да имат интегриран GA4 към уеб сайта си, то въобще не разбират как да го ползват, нито имат специалист в екипа, който да им каже. Това е грешката- конкурент на неправилните настройки за първото място, която сме срещали.

Част №6

Ресурси за изучаване на Google Analytics

Специално за тази статия, подготвихме PDF с ресурси, който може да използвате по пътя си в изучаването на Google Analytics.

Абонирайте се за нашия блог!

Това беше нашата статия на тема “как Google Analytics” се използва от бизнеса. Надяваме се Ви е била полезна и интересна!

✨ Не забравяйте да се абонирате.