
LinkBox.BG © 2023 – Дигитална агенция, грижеща се за Вашето онлайн присъствие чрез пълен спектър от дигитални услуги.
Разговори с клиенти:
Пон. – Пет. 9:00 – 17:00ч.
Пишете ни по всяко време ✉
За автора: Иван Колев е специалист по дигитален маркетинг с 10+ годишен опит. В работата си е изграждал дългогодишни работни отношения със стотици клиенти от страната и чужбина.
С фокус върху стратегиите и бизнес консултациите, Иван вижда “голямата картина” на бизнес и маркетинговите процеси в множество ниши.
Собственик на дигитална маркетинг агенция Linkbox.BG, любител шахматист, боксьор и приключенец.
Дата на публикуване: 29.10.2024 г.
Последно обновена: 29.10.2024 г.
Автор:
Иван Колев
Главен редактор:
Василена Колева
Запази и сподели:
https://linkbox.bg/silata-na-google-analytics-kak-biznesite-go-izpolzvat/
Въведение
Най- добре взетите решения в бизнеса и маркетинга са информираните решения. Колкото повече данни анализираме, толкова по- добре ще вникнем в жизнения цикъл на един бизнес и ще имплементираме по- правилни рекламни и маркетингови подходи и действия.
За да може собствениците на бизнес и маркетолозите да постигат % ръст на своите компании, то трябва да проследят как и от къде може да стане това.
За това има показатели (метрики, orig. : metrics), които трябва да се следят:
Следейки тези показатели, бизнесите могат да вземат по- информирани решения и да постигат целите на своя бизнес (orig. : marketing goals).
Обобщено: Събирането на метрики е ключов процес за всеки онлайн бизнес.
Метриките се използват за:
Част №1
След като вече знаем защо са важни метриките за онлайн бизнесите, то нека се запознаем с основния инструмент, който ги събира за много уеб сайтове и мобилни приложения, а именно… Google Analytics. Или по- точно Google Analytics 4, но за разликите .. по- късно в тази статия.
Google Analytics e безплатен инструмент, който Ви позволява да следите и анализирате посетителите на даден уеб сайт (или моб. прил.).
Данни, които събира:
GA4 e на кратко .. аналитичен инструмент, без който всеки уеб сайт/ мобилно приложение не би имал метрики за своето развитие.
Част №2
Разбира се, има алтернативи на GA като ‘Matomo’, ‘Piwik PRO’ , Adobe Analytics, HotJar и др. , но GA си остава най- бюджетния и достъпен вариант (все пак е безплатен).
За сравнение: цената на Adobe Analytics е $ 2,000 – 2,5000 на месец. Цената на HotJar е 40.00 евро на месец на Growth пакета ( а обикновено има нужда от Pro/Enterprise, където сумата може да ‘набъбне’ на 4-5 цифрена).
Google Analytics се интегрира изключително лесно с CMS сайтове. За WordPress просто инсталирате “Google Site kit”
С къстъм сайтове също е доста лесно. Чрез Google Tag manager. Инструмент, който може да се каже, че е най- добрия ‘приятел’ на Google Analytics. Чрез двата инструмента може да се настроят ‘custom events’ или метрики, които биха били полезни за конкретен бизнес.
Интеграциите с 3rd party инструменти, които не са собственост на Google също е доста добра. Маркетингови инструменти като ‘Semrush’, ‘Ahrefs’, ‘Ubersuggest’ … дори и техния конкурент ‘HotJar’ работят доста ефективно заедно с GA.
Има стотици, може би хиляди къмюнитита във фейсбук, телеграм и къде ли не. Съпорт, осигурен от Google. Това означава, че може да си намерите лесно отговори на казусите, които Ви възникват в работата с GA4.
… предимствата са много. Можем да посочим като такива още богата му гама от функционалности, лесната употреба и много други.
Част №3
А сега нека се върнем към GA инструмента и да се запознаем с интерфейса му.
Приемаме, че е свързан с Вашия уеб сайт успешно и … го отваряме, за да го разгледаме.
За примера ще използваме профила в аналитикс на наш клиент: VedraDental.com – клиника за дентални услуги в София.
Метриките, които ще видим в интерфейса на GA4 са …
… след като разгледахме инструмента ‘GA 4’ и се запознахме с основните метрики, които измерва, то нека се впуснем и в примери от практиката.
Част №4
За да осмислим по- добре силата на GA4 в SEO, то нека разгледаме следния пример с избрания за тази статия наш клиент – vedradental.com.
Тук идва ред да Ви покажем и още един инструмент – Google Search Console. Без него примера не би имал смисъл, защото принципно GSC следи само органичния трафик, а GA4 следи трафика от всички канали.
В графиката ясно се вижда повишението на трафика на нашия клиент. Трафика го осигурихме от Google – органичен трафик и това към днешна дата е най- силния дигитален канал за клиниката, защото нямат бюджет за Ads. Moжем да видим от снимката по- долу.
А именно метрики по ключови думи. Чрез GA4 и Google Search Console следяхме прецизно трафика и подобрението в класирането на дадени ключови думи, за да ориентираме своите маркетингови постъпления.
Ако забележим, че дадена ключова дума тръгва да се класира по- горе в SERP-a, то това беше индикатор за нас, че трябва да я ‘подбутнем’ с линк билдинг.
Ако ли пък видим, че дадена ключова фраза не се индексира добре и няма трафик … то това беше знак за нас, че трябва да поработим по промяната или подобрението на дадена уеб страница в сайта.
Това беше нашия SEO пример и ролята на аналитичните инструменти в оптимизациите. А сега … нека видим пример от PPC кампания.
Custom events като “разглеждане на страници” и кликове ни помагат да track-ваме посетителите от имейли. UTM tags и по- сложни функции на Tag Manager + Analytics могат да се използват, за да придобиете ясна представа какво се случва с посетителите от имейл кампаниите.
… да правилно разбрахте. Може да се мерят дори и посетители от “уста на уста”. Така любимия източник на клиенти на българските сайтове.
За стойностите в тази формула можем, разбира се, да използваме отново GA4.
… или на български- Коеф. за посетители от “уста на уста” се изчислява като разделим новите органични посетители на сбора от връщащи се посетители и неорганичните нови посетители. Все метрики, които можем да си набавим с GA4.
Това бяха нашите примери и приложението на GA4 за използването на инструмента в различните маркетингови канали.
Част №5
Ето и най- честите грешки, които сме забелязали че бизнеси в интернет допускат в следствие на неправилното използване на GA4.
Това е най- често срещаната грешка. Добрия GA анализатор може да настройва custom events и индивидуални табла с метрики за даден бизнес. Ако разчитате на ‘фабричните’ метрики на GA4, които са по подразбиране, то Вашия бизнес (или на Вашия клиент) ще загуби пари от това.
Понякога маркетолозите си мислят, че дадени метрики трябва да се измерват, а други не и допускат грешки именно в подбора на метрики. Трябва много добре да се прецени даден бизнес от какви метрики има нужда да се мерят.
Много бизнеси сетват GA4 и спират до там. С промените в бизнеса (и желателно … развитието му), то се пораждат нови нужди. Може днес да нямате нужда да мерите дадена метрика, но след 6 месеца да е ключово да я включите в своите GA4 отчети.
Google Analytics не може всичко. Интеграции с инструменти като Google Tag manager, Google Search Console, Google Ads и външни като HotJar са препоръчителни, дори някои от тях задължителни. За пример- не може да постигнете SEO резултати без интеграция с GSC и по- задълбочен анализ на ключовите думи от това, което подава GA4.
Много от бизнесите макар и да имат интегриран GA4 към уеб сайта си, то въобще не разбират как да го ползват, нито имат специалист в екипа, който да им каже. Това е грешката- конкурент на неправилните настройки за първото място, която сме срещали.
Част №6
Специално за тази статия, подготвихме PDF с ресурси, който може да използвате по пътя си в изучаването на Google Analytics.
Това беше нашата статия на тема “как Google Analytics” се използва от бизнеса. Надяваме се Ви е била полезна и интересна!
✨ Не забравяйте да се абонирате.
LinkBox.BG © 2023 – Дигитална агенция, грижеща се за Вашето онлайн присъствие чрез пълен спектър от дигитални услуги.
Пон. – Пет. 9:00 – 17:00ч.
Пишете ни по всяко време ✉