LinkBox.BG © 2023 – Дигитална агенция, грижеща се за Вашето онлайн присъствие чрез пълен спектър от дигитални услуги.
Разговори с клиенти:
Пон. – Пет. 9:00 – 17:00ч.
Пишете ни по всяко време ✉
Какво е копирайтър? – Значение. Статия в две посоки – за тези, които търсят копирайтинг услуга и се интересуват от условия и цени. И за тези, които искат да станат копирайтъри и да си намерят работа. Пожелавам Ви приятно четене и дано тази статия Ви е полезна!
Дата на публикуване: 22.11.2021 г.
Последно обновена: 17.09.2024 г.
Информация и цени зa услугата ни „Копирайтинг“, може да намерите тук.
Копирайтър (orig. – copywriter, content writer, SEO writer) е специалист, които планира, структурира и подготвя търговски, информативни и маркетингови текстове. Партнира си най- често със SEO специалисти, дизайнери и криейтив отдели, но може да срещнете и редица фрийленс копирайтъри. По образование най- често, копирайтърите са журналисти, лингвисти или филолози и се открояват с творческо мислене и умения в подготовката на текстове.
Копирайтърите отговарят за съдържанието в сайтовете и в маркетинговите кампании.
След като вече знаете какво е копирайтър, искаме да покажем какви умения притежават този тип специалисти. По- долу ще срещнете двата основни типа копирайтъри, които има към 2023 на пазара.
✓ Висока писмена грамотност
✓ Софтуерни познания – G. Docs, M. Office и др.
✓ Проучвателни и аналитични умения
✓ Нишови познания и експертиза
✓ Езици. Колкото се може повече.
✓ Умения за работа в екип
✓ Всички умения от класическия копирайтър
✓ Технически познания по HTML, WordPress и др.
✓ Проучване на кл. думи и софтуерни познания.
✓ Познания по ON PAGE оптимизация
✓ Основни познания по дигитален маркетинг
✓ Умения за работа в дигитална среда
SEO копирайтърите са по- добре платени и по- актуални през 2023. А сега нека разгледаме видовете работни позиции, които най- често биват заемани от копирайтъри.
Копирайтър е обобщаващ термин. В тази секция, ще се запознаем с основните работни позиции, които различните компании отварят за тази професия и ориентировъчната заплата за тях.
Първият вид копирайтър е именно SEO копирайтъра. През 2022 всеки уеб сайт се нуждае от качествено, авторско, уникално, увлекателно съдържание. От това зависи до голяма степен успеха на целия уеб сайт. Или както се казва в света на маркетинга … „Съдържанието е Кралят в интернет“. SEO копирайтърът пише статии, подготвя продуктови страници, страници на услуги или друг тип страници в уеб сайтовете с цел класиране на ключови думи в търсачката или създаване на целеви страници за PPC, Google Ads кампании. Работи в тесен екип с дизайнери и криейтив отдел, както и с маркетинговият екип и SEO специалисти.
Продуктовите копирайтъри пишат съдържание за продукти и онлайн магазини. Те са SEO копирайтъри, които съобразяват категориите в магазините и текстовете на продуктовите страници с ключови думи, които гарантират видимост и повече клиенти. Текстът в категориите, страниците и продуктите, трябва да
SEO копирайтърите или още наричани контент криейтъри, са специалисти с добри лингвистични познания, съчетани с ОN PAGE SEO познания. Те трябва да умеят да проучават добре съдържанието на конкурентни сайтове по ключови думи и да структурират и оформят добре своето съдържание, за да може то да отговори на изискванията на хората и Google за дадена ниша. От 2021 е все по- важно съдържанието и за това този тип специалисти са много ценни. Тук обаче е и разковничето. SEO копирайтърите са добри в конкретни ниши. Те не могат да са специалисти едновременно в области като строително инженерство и медицина. За да списват хубави текстове, те трябва да разбират темите, по които се пише или в компромисния вариант, да работят в екип със специалисти в дадена област.
Това е може би най- стария вид длъжност в копирайтинга. Какво по- класическо от журналист, пишещ статии във вестник? Това понятие през 2022 вече обаче е съвсем различно нещо. Повечето и по- големите медии вече са … онлайн медиите. Този тип специалисти, трябва да имат добри маркетингови познания и да таргетират аудитории със своите статии. Преди всичко медийния бизнес, вече е рекламен бизнес.
Все по- често компаниите търсят този тип копирайтъри. Знаете ли, че Google „проучава“ авторът на дадена статия и това влияе на класирането и от средата на 2021-ва? И в това има резон. Бихте ли се доверили на медицинска статия, която е писана от човек, който не е лекар? Именно нуждата от тясно специализирани познания в дадена област, доста често поставя бизнеса в условията да наеме специалист в тази област за копирайтинг работна позиция, а не журналист, да речем.
Обобщено – това е специалист, със задълбочени познания в дадена област като право, медицина, инженерство и др.
За разлика от нишовите копирайтъри, фрийленс копирайтърите имат по- широки познания. Естествено в доста от случаите, задълбочените познания в дадена ниша е по- добрата опция. Но редица малки бизнеси или бизнеси с единични нужди от текст, се обръщат именно към фрийленс копирайтърите. Това е една от свободните професии, в които нямате шеф. Но истината е, че в същност имате много шефове. Всеки Ваш клиент. Тук копирайтърът, освен да впладее своята професия, трябва да има задълбочени познания по маркетинг, изразени комуникативни и сейлс умения. Да се грижи за собствените си поръчки и да осигурява своята ангажираност. Да бъде коректен в сроковете и да може да планира добре времето си. Проактивността е нещото, което откроява добрите фрийленс копирайтъри в платформи като – Upwork.com, Freelancer.com, Fiverr.com и други уеб платформи за свободни професии.
Управлява целия копирайт екип. Взема важни решения за развитието на съдържанието на даден бранд. Решава какъв тип съдържание да се произвежда за уеб сайта, какво съдържание да се произвежда за социалното присъствие и изобщо планира цялостно процесите и описва „голямата картинка“. Тази длъжност задължително работи в тясна колаборация със SEO и дизайн специалисти. С търговски отдели и др. тип специалисти. Играе медиаторска функция и най- често има изразени комуникативни умения.
Криейтив директорът има широк спектър от познания, както в сферата на копирайтинга, така и в сферата на UX/UI, сайт архитектурата и цялостната бранд идентичност. Такива длъжности в големи компании доста често се дават на хора с изразени лидерски качества, много опит в криейтив услугите и най- важното … умения в стратегическото планиране за развитие на брандове и разбиването им на малки стъпки с цел разпределянето им по отдели.
Заплатите за посочените позиции са ориентировъчни за България. A сега нека да видим как може да станете копирайтър по- долу.
За да станете копирайтинг, трябва да умеете да пишете добре и да имате „дар слово“. Но само с талант не става. Трябва както обучения, така и практика. По- долу ще Ви очертаем път, по който може да придобиете умения.
-Започнете с няколко курса (най- долу в статията ще намерите линкове към такива).
-Създайте собствен сайт тип блог. Пишете на теми, които са Ви интересни и изпробвайте новите си умения придобити в курсовете. Класирайте няколко думи в Google с Ваши текстове. Това ще е първото доказателство, че подобрявате уменията си.
– Помогнете на няколко приятелски бизнеса. В тази точка, вече имате уменията, но нямате портфолио. Не се притеснявайте да помогнете безплатно и да подготвите текстове за бизнес на Ваш близък, приятел … или съвсем на случаен принцип. Вашата награда ще бъде първи проекти в своето портфолио.
– Поработете на свободна практика. Вече имате основа в портфолиото си от предходната стъпка. Натрупайте дори повече проекти и опит зад гърба си. Може да започнете в България. В тази и други фейсбук групи, редовно хора търсят копирайтъри. Има и фрийленс сайтове като освен freelance.bg, останалите като fiverr.com, upwork.com и freelancer.com са за чужбина.
– Започнете редовна работа в областта. Вече сте натрупали достатъчно опит. Освен ако не сте се превърнали в „звезда“ във фрийленс общностите, сега е време да започнете редовна работа. Копирайтърите доста често работят „fully remote“ , за това смело създайте и развийте LinkedIn профил и се опитайте да си намерите работа за чуждестранна компания. /Заплатите от по- горе са за българския пазар на труда. Ще се очудите колко повече може да вземате, ако си намерите ремоут позиция в LinkedIn/.
– Специализирайте в конкретна област. Най- добре платени са копирайтърите, които имат задълбочени познания. Станете най- компетентния автор на статии в дадена научна или професионална област. Ако имате висше образование в области като „право“, „медицина“ , „архитектура“ или др. специализирана област, това ще Ви отвори доста врати.
Това е ориентировъчен път, по който може да поемете. Естествено … може и сценарийят да бъде друг. А сега нека разгледаме водещи курсове, които и нашите специалисти от Linkbox.BG са изкарали и започнали с тях.
Вероятно голяма част от Вас са тук, за да разберат повече за професията и в частност да получат съвети относно това „как се става копирайтър“, тема която развихме по- горе. Наясно сме, че за да Ви допуснат до стажантска или джуниър позиция, първо трябва да изкарате курсове и да се сертифицирате. Платените курсове са сертификати. Ето и най- добрите курсове за копирайтинг по- долу:
Linkbox.BG е в постоянно търсене на креативни копирайтъри, с познания в областта на SEO. Изпратете своето CV на посочените офис контакти,а ние ще го разгледаме!
LinkBox.BG © 2023 – Дигитална агенция, грижеща се за Вашето онлайн присъствие чрез пълен спектър от дигитални услуги.
Пон. – Пет. 9:00 – 17:00ч.
Пишете ни по всяко време ✉